Veelgestelde vragen

1. Wat is een erkende assistentiewoning?

Een erkende assistentiewoning is een individueel aangepaste woning waarin een bewoner helemaal zelfstandig verblijft, maar indien nodig een beroep kan doen op zorg en diensten op maat. Zo is er 24 uur op 24 noodoproepservice, crisiszorg en overbruggingszorg.

Daarnaast kan de bewoner op vaste tijdstippen een beroep doen op een woonassistent, die bijvoorbeeld helpt bij praktische of administratieve vragen, en de animatieactiviteiten begeleidt. Dit alles maakt dat een bewoner met een toenemende zorgbehoefte niet plots uit zijn of haar vertrouwde omgeving hoeft te verhuizen.

2. Wat is crisiszorg en overbruggingszorg?

In een erkende groep van assistentiewoningen moet de beheersinstantie crisiszorg en overbruggingszorg garanderen. Crisiszorg is de zorg die onmiddellijk moet kunnen geboden worden in geval van een onverwachte noodsituatie. Bij een noodoproep door een bewoner wordt onmiddellijk contact opgenomen met die bewoner en, als dat nodig is, zal er een interventie plaatsvinden in de assistentiewoning.

Overbruggingszorg is aangepaste zorg die aansluit op de crisiszorg en die gedurende een korte periode wordt verstrekt, in afwachting van de zorg die de bewoner zelf heeft gekozen.

3. Wat doet de woonassistent?

Evelien Van Kerkhoven: 'Ik zorg dat het u aan niet ontbreekt en ben uw aanspreekpunt wanneer u vragen zou hebben. Daarnaast help ik u graag bij praktische of administratieve zaken, en ga ik graag samen met u op uitstap.'

4. Op welke zorg en diensten kan ik een beroep doen?

  • Verpleging. Indien u dagelijkse zorg nodig heeft, of hulp bij het wassen en aankleden, kunt u een beroep doen op verpleging. U kunt uiteraard ook een beroep blijven doen op uw eigen thuisverpleegkundige. In geval van nood drukt u op de alarmknop en komt er meteen iemand ter plaats. 24 op 24 en 7 op 7.
  • Woonassistent Evelien Van Kerkhoven helpt u graag bij alle administratieve vragen, of vragen m.b.t. thuishulp of thuisverpleging.
  • Animatie. Drie keer per week organiseren wij activiteiten waar u de andere bewoners kan leren kennen. Een greep uit ons aanbod: petanque, poolen, kaarten of gezelschapsspellen spelen, naar de markt gaan, naar het shoppingcenter gaan, turnen, ...
  • Wasdienst: wij halen uw was op en doen deze voor u.
  • Boodschappendienst: 1 keer per week kan u al uw boodschappen aan huis laten bezorgen.
  • Naar de apotheek kan in geval van ziekte alle medicatie voor u gehaald worden.
  • Klusjesdienst. Een klein klusje, een lamp of kader ophangen, ... Wij regelen dit graag voor u.

5. Is er een wachtlijst waarop ik mij kan inschrijven?

Voor meer informatie over Residentie Muizenheuvel of over inschrijven op de wachtlijst kunt u steeds contact opnemen met Evelien op 0498 77 08 57 of op evelien@residentiemuizenheuvel.be .
U hebt nog vragen? Aarzel dan niet en neem vandaag contact op met ons!

6. Waarom kies ik voor een assistentiewoning en niet voor een appartement?

In een assistentiewoning woont u zorgeloos, veilig en beschermd. Er staat steeds iemand voor u klaar in geval van nood.